12 Situaties waarin het niet verstandig is om bij Moneypenny te solliciteren

Wanneer je niet moet solliciteren bij Moneypenny

We hebben het afgelopen jaar meer dan 2.000 sollicitaties mogen ontvangen (ja, écht waar!), en we zijn blij met zoveel interesse in werken als Moneypenny-VA . Op het eerste gezicht geeft dit jou misschien de indruk dat je weinig kans maakt om voor ons aan de slag te gaan. Maar niets is minder waar! Het merendeel van de sollicitaties die wij ontvangen voldoen simpelweg niet aan onze selectiecriteria.

Ons wervingsproces is zorgvuldig ontworpen, en dat heeft een reden. Als gerenommeerd VA-bureau bedienen we klanten uit diverse sectoren, en zij zoeken naar VA’s die meer in hun mars hebben dan alleen het plannen van vergaderingen of het bijwerken van spreadsheets.

We beloven onze klanten dat ze gaan samenwerken met een VA waarop ze kunnen bouwen, iemand die tussen de regels door kan lezen, zelfstandig kan handelen, proactief is en de puntjes op de i zet. Kortom, een VA die aan een half woord genoeg heeft. Onze klanten vertrouwen op de ervaring van onze VA-pool, de persoonlijke aandacht en verwachten oog voor detail, professionele vaardigheden, en het vermogen van Moneypenny-VA’s om te handelen in lijn met de doelen en cultuur van hun bedrijf.

Met dit blog willen we je informeren over de belangrijkste criteria die we hanteren in ons selectieproces. We willen teleurstellingen voorkomen en vinden het belangrijk dat onze verwachtingen op elkaar aansluiten.

1. Ervaring van 5+ jaar

Om in aanmerking te komen voor een van onze VA-jobs, vragen we minstens 5 jaar werkervaring in een secretariële, administratieve ondersteunende functie, zoals executive assistant, (directie)secretaresse of (senior) administratieve assistant. Ook zijn we regelmatig op zoek naar VA’s die 5 jaar werkervaring hebben in salessupport, online marketing of financieel-administratieve functies. Als je niet aan deze ervaringseis voldoet, adviseren we je om niet te solliciteren.

2. Ervaring in de taakgebieden van een VA

We zijn met name op zoek naar VA’s met secretariële/administratieve ervaring. Als je ook ervaring hebt in andere taakgebieden van Moneypenny-VA’s, is dat een pré. Als uit jouw CV niet blijkt dat je relevante management ondersteunende ervaring hebt opgedaan en de relevante functietitels ( zoals executive assistent, administratief assistent, marketing assistent, office support etc.) niet duidelijk naar voren komen vragen we je om niet te solliciteren.

3. Complexiteit van de job

Onze opdrachtgevers hebben behoefte aan next level ondersteuning. De taken van een VA kunnen complex zijn en vereisen net dat beetje extra van jou. We geven je een aantal voorbeelden:

  • Af en toe een losse afspraak in plannen is wat anders dan complex agendabeheer van meerdere managers;
  • Een bonnetje verwerken in Moneybird is wat anders dan kunnen werken met een uitgebreide Excelsheet met financiële rapporten.
  • Een Instagram post plaatsen is wat anders dan een post opstellen waarbij je rekening houdt met de communicatiestijl, visie en doelen van de opdrachtgever en het social media plan.

Als jij niet begrijpt er van een Virtueel Assistent een bepaald denkniveau en stressbestendigheidsniveau wordt gevraagd, dan ben jij waarschijnlijk geen goede match voor deze job.

4. Up-to-date LinkedIn-profiel

Een up-to-date LinkedIn-profiel wordt beschouwd als de basis van je professionele online aanwezigheid. Het is een vereiste voor sollicitanten. Als je geen LinkedIn-profiel hebt of er geen wilt aanmaken, adviseren we je om niet te solliciteren.

5. Je wil minimaal 20 uur per week werken

Veel van onze VA’s combineren hun job als Moneypenny-VA met hobby’s, mantelzorg, gezinstaken of andere activiteiten. En een van de grote voordelen van een job als Moneypenny-VA is inderdaad dat het de flexibiliteit biedt om je werk rondom je privéleven te organiseren in plaats van andersom. Om voldoende serieuze aandacht en focus te kunnen hebben op onze opdrachtgevers, willen we graag VA’s aantrekken die – gemiddeld genomen – 20-30 uur per week willen werken. Wil je dat niet? Dan adviseren we je om niet te solliciteren.

6. Beschikbaarheid tijdens kantoordagen en -tijden

Om onze klanten de service te bieden die ze van ons gewend zijn is het van belang dat Moneypenny-VA’s van maandag tot en met vrijdag beschikbaar zijn om taken te kunnen oppakken en te schakelen met opdrachtgevers. Moet je dan tijdens werkdagen van 9-5 continu online zijn om direct op werkverzoeken van opdrachtgevers te kunnen reageren? Natuurlijk niet! Weinig werkzaamheden zijn spoedeisend. Bij Moneypenny heb je juist veel regie over je dagindeling. Wel verwachten we van je dat je minstens 2 x per dag (in de ochtend en middag) mailboxen van opdrachtgevers kan checken en dat je binnen 2 uur kan reageren op whatsapp/tekstberichten. Hoe beter je bent in plannen, organiseren en het proactief managen van verwachtingen, hoe meer grip je hebt op je tijd!

Ben je op zoek naar een deeltijdbaan vanuit huis met duidelijk afgebakende werktijden en -dagen? Dan adviseren we je om niet te solliciteren.

7. Werken vanuit het buitenland

Virtueel Assistent zijn is een serieuze baan. Je ondersteunt drukke ondernemers en managers die op jou bouwen. Jij neemt jouw taken serieus en hebt een groot verantwoordelijkheidsgevoel. Bij Moneypenny krijg jij de mogelijkheid om maximaal 183 dagen per jaar (ca. 6 maanden) vanuit een Europees land buiten Nederland te werken, met uitzondering van België. Jij begrijpt dat je hierbij dezelfde professionaliteit hanteert als wanneer je vanuit je thuiskantoor werkt. Dat betekent dat je niet vanuit je hangmat of hostel werkt, maar zorgt voor een professionele werkplek en stabiele internetverbinding.

8. Ambitie en carrière

We zijn op zoek naar VA’s wiens hoogste prioriteit het is om deel uit te maken van een bedrijf dat flexibiliteit biedt. Als je op zoek bent naar carrièregroei, adviseren we je om niet te solliciteren. Binnen Moneypenny zijn er geen doorgroeimogelijkheden.

9. Tech savviness

Als Virtueel Assistent ben jij tech-savvy. Heb jij nog nooit gehoord van Trello, Basecamp, Notion? Heb je moeite met het gebruik van MS Office programma’s en/of Google Suite? Dan is een job als VA bij Moneypenny niets voor jou. Wij en onze opdrachtgevers verlangen van onze VA’s dat zij handig zijn met diverse tools en programma’s.

10. Verdiepen in Moneypenny en de vacatures

Het is duidelijk wanneer kandidaten onze veelgestelde vragen niet hebben gelezen of weinig onderzoek hebben gedaan naar onze manier van werken. Ook kandidaten die niet via de juiste weg solliciteren of contact zoeken worden afgewezen.

Sollicitaties worden alleen in behandeling genomen als je rechtstreeks reageert op door ons gepubliceerde vacatures. Contact opnemen kan via talent@moneypenny.nl.

11. Beheersing van de Nederlandse taal

’t Kofschip, wat is dat? Wanneer Nederlands niet jouw moedertaal is, jij de grammatica van het Nederlands niet onder controle hebt en moeite hebt met de juiste spelling, dan kan je niet werken als Moneypenny-VA. Wij verwachten dan ook dat jouw sollicitatie en CV volledig in het Nederlands zijn. Engelstalige sollicitaties en CV’s worden niet in behandeling genomen.

12. VA-bureau en zelfstandige VA’s

Ben jij actief als zelfstandig Virtueel Assistent of heb jij misschien wel een eigen VA-bureau? Dan valt dit niet te combineren met werken als Moneypenny-VA. Wil je liever de vrijheid en flexibiliteit van het eigen baas zijn, maar niet de (administratieve) lasten van het ondernemerschap en het binnenhalen van eigen opdrachtgevers? Dan nemen we graag je sollicitatie in overweging. Geef dit dan duidelijk aan bij jouw sollicitatie.

We waarderen je interesse in Moneypenny en als je aan onze wervingscriteria voldoet, nodigen we je van harte uit om te solliciteren op onze vacatures. We kijken uit naar de mogelijkheid om met jou samen te werken.

Zet jouw talent in voor Moneypenny!

Wil jij ook als Virtueel Assistent aan de slag? Kom aan boord en geef jouw work/life balance een boost!