Als recruiter voor Moneypenny zie ik per jaar honderden CV’s langskomen van mensen die graag voor ons willen werken.
Een CV is een persoonlijk visitekaartje waarmee je ons als werkgever wilt overtuigen van het feit dat je past bij Moneypenny en dat je de juiste competenties hebt die bij de baan horen waarop je solliciteert. Bovendien zegt de manier waarop je je CV opstelt ook iets over jou en over hoe je werkt.
Maar waar letten wij nu op als we een CV beoordelen en wat zijn onze tips voor het maken van een goed CV. Je leest het in dit blog.
Moneypenny is een Nederlands bedrijf en hoewel wij uiteraard internationale opdrachtgevers bedienen is onze voertaal Nederlands. Je hoeft ons met de taal die je gebruikt in je CV niet te overtuigen dat je goed Engels, Duits of Frans spreekt of internationaal georiënteerd bent. Zorg ervoor dat je CV in het Nederlands is en noem de talen die je spreekt apart bij je competenties.
Bedenk goed welke ervaring belangrijk is om te noemen en wat je beter weg kunt laten. Dat je tijdens je sabbatical in een hondenopvang in Mexico hebt gewerkt is bijvoorbeeld relevant als je solliciteert op een vacature waarbij maatschappelijke betrokkenheid wordt gevraagd, maar niet als je bij ons solliciteert. Wat wel weer kan bijdragen aan je ervaring is bijvoorbeeld een vrijwillige klus als bestuurder van een school, sportvereniging of andere maatschappelijke organisaties.
Wees eerlijk over het aantal jaren werkervaring dat je hebt. Wij vragen ten minste vijf jaar aantoonbare werkervaring in ons vak. Dit betekent dat je ervaring hebt in één of meer van de volgende vakgebieden:
Wanneer je bijvoorbeeld tijdens een stage een half jaar social media posts hebt gemaakt en je na de stage je talent hebt ingezet voor iets totaal anders dat geen raakvlakken heeft met onze branche, heb je dus niet voldoende ervaring.
Een foto op je CV is een goed idee. Zo kan je potentiële werkgever zich alvast een beeld vormen van hoe je er uit ziet. Natuurlijk sta je beeldig op die ene foto die is gemaakt in Italië afgelopen zomer of heb je die schattige foto met je hond op je bureaublad staan… Maar, dat zijn geen geschikte foto’s voor op een CV. Zorg ervoor dat je een foto gebruikt met een formele uitstraling. Dat hoeft niet te betekenen dat je geen foto’s kunt gebruiken die je hebt gemaakt in het dagelijks leven, maar zorg ervoor dat het weergeeft wie je bent door de ogen van de potentiële werkgever.
Vermeld op je CV altijd je LinkedIn profiel en als je dat niet hebt, maak dat dan aan. Bij Moneypenny zoeken wij de kandidaten waar wij mee in gesprek gaan altijd op via LinkedIn om bijvoorbeeld wat extra achtergrond informatie te verkrijgen of gewoon om te zien of wat er op je LinkedIn staat overeenkomt met wat er op je CV staat. Zorg er dus voor dat je LinkedIn up to date is.
Je kunt op je CV een aantal lijstjes of opsommingen maken die relevant zijn voor de baan waarop je solliciteert. Zo is het handig naast je werkervaring een overzicht te laten zien van:
En dan nog even terugkomend op de eerste vraag in dit blog; is het roze CV een goed idee? Nou nee… niet als je bij Moneypenny solliciteert.
Bij de opmaak en lay-out van je CV is het belangrijk om te letten op de uitstraling van je document. Gebruik heldere lijnen en desnoods blokken en het liefst zakelijke, koele kleuren. Dat je creatief bent hoef je niet te laten zien door het gebruik van kleuren, stickers of andere versiersels; dat zet je weer in je lijst van competenties.
Kortom, als je ervoor zorgt dat je CV er verzorgd, zakelijk en professioneel uitziet, zegt dat iets over jou en over je manier van werken. Bovendien geeft het aan dat je snapt hoe je documenten opmaakt binnen een zakelijke omgeving.
Dus… dat roze CV… NEE.