“Voor geen goud zou ik terug willen naar het leven op kantoor en het stramien van 9 tot 5.”
Wij spraken met VA Merel over haar werk bij Moneypenny en hoe zij dit combineert met haar passie voor vitaliteit. Ontdek in dit interview hoe Merel haar ervaring in de makelaardij achter zich liet om haar eigen bedrijf als personal trainer en leefstijlcoach te starten, terwijl ze tegelijkertijd haar stabiliteit vond bij Moneypenny. Lees meer over Merels achtergrond, haar unieke balans tussen werk en passie en de lessen die ze onderweg heeft geleerd.
Ja, dat is goed. Mijn naam is Merel en ik ben recentelijk verhuisd naar Groningen. Mijn professionele achtergrond ligt in de makelaardij, waar ik meer dan zes jaar heb gewerkt, uiteindelijk als manager van een vestiging in de regio Utrecht. Op een gegeven moment realiseerde ik me echter dat mijn werk niet langer aansloot bij de levensstijl die ik voor ogen had. Ik was constant aan het werk en wilde meer controle over mijn tijd en agenda. Daarom besloot ik mijn baan op te zeggen en zelfs mijn appartement te verkopen om mijn droom na te jagen: wonen in Zuid-Frankrijk.
“Het werk bij Moneypenny bood me die stabiliteit terwijl ik mijn eigen bedrijf opbouwde. Het voelde goed om die balans te hebben tijdens deze nieuwe fase in mijn leven.”
Daar begon ik mijn eigen bedrijf als personal trainer en leefstijlcoach en ging ik daarnaast aan de slag als virtueel assistent bij Moneypenny. Deze combinatie beviel me enorm: het werk bij Moneypenny bood me de stabiliteit terwijl ik mijn eigen onderneming opbouwde. Het voelde goed om die balans te hebben tijdens deze nieuwe fase in mijn leven. *
* Bij Moneypenny is het toegestaan voor virtuele assistenten om nevenactiviteiten uit te voeren die niet verbonden zijn met hun rol als VA.
Op dit moment ondersteun ik vijf opdrachtgevers, waaronder Moneypenny zelf. Een van mijn opdrachtgevers is een adviesbureau in het onderwijs. Daar richt mijn werk zich voornamelijk op projectondersteuning, zoals het controleren van offertes, facturatie en het beheren van contracten en contacten met adviseurs. Daarnaast help ik met het opzetten van projecten in AFAS, een software die zich richt op projectmanagement, CRM en HR. Dit brengt een mooie variatie met zich mee, omdat ik met verschillende systemen werk en hier steeds meer ervaring in opdoe.
Een andere opdrachtgever waar ik voor werk, is een zelfstandig ondernemer in Amsterdam die als buurtverbinder actief is in probleemwijken en buurten. Hierbij ondersteun ik voornamelijk bij administratieve taken en projectwerkzaamheden, afhankelijk van de behoeften van het project. Ook werk ik voor een stichting in de danssector, waar mijn werk voornamelijk gericht is op administratieve en financiële ondersteuning.
Verder werk ik voor een bureau dat bestaat uit een community van freelancers die worden ingezet bij bedrijven die behoefte hebben aan expertise op het gebied van overnames en strategie. Ze werken voornamelijk met grote bedrijven en groeien snel, waardoor mijn takenpakket divers is en varieert van agendabeheer tot projectondersteuning en facturatie.
In totaal besteed ik gemiddeld zo’n 25 uur per week aan mijn opdrachtgevers, waarbij ik de rest van mijn tijd besteed aan mijn eigen onderneming.
Bij Moneypenny staat vitaliteit hoog in het vaandel en daarom is mij als leefstijlcoach gevraagd om elke maand een uitdaging te delen met de Moneypenny-VA’s. Deze uitdaging wordt ook gedeeld via het Instagram-account van Moneypenny.
In mijn video’s daag ik niet alleen de virtuele assistenten, maar ook iedereen die geïnteresseerd is, uit om gezonder en fitter te leven. Daarnaast heb ik vorig jaar drie online fit-sessies georganiseerd, waar virtuele assistenten zich voor konden inschrijven. Tijdens deze onlinetrainingen voerden we samen oefeningen uit om fitter te worden.
Het combineren van mijn werk als virtuele assistent bij Moneypenny met mijn rol als personal trainer en coach verloopt eigenlijk heel soepel. Een van de grootste voordelen is dat ik zelf mijn uren kan bepalen. Natuurlijk zijn er wel regelmatige meetings, waar ik rekening mee moet houden. Elke week heb ik standaard meetings met mijn opdrachtgevers van Moneypenny, waar we even inchecken en de voortgang bespreken. Rondom deze meetings plan ik mijn klanten in voor personal training en coaching sessies. Ik kan dus gemakkelijk mijn werk als personal trainer en coach afstemmen op mijn taken bij Moneypenny.
Ik heb geleerd om mijn grenzen beter te bewaken. In het begin was ik erg geneigd om gemakkelijk toe te zeggen en te veel taken op me te nemen, wat uiteindelijk niet handig bleek te zijn. Dit heeft me geleerd om beter af te bakenen en mijn tijd efficiënter te gebruiken.
Ik ervaar de samenwerking op afstand eigenlijk heel positief. Juist omdat het op afstand is, zijn de communicatielijnen redelijk kort. Natuurlijk varieert dit per opdrachtgever; de ene reageert wat sneller dan de andere. Vaak verloopt de communicatie via WhatsApp of telefonisch en voor sommige opdrachtgevers gebruik ik Slack, wat ook goed werkt.
Het is fijn om elke week een incheckmoment te hebben met de opdrachtgever. Op die manier blijven we goed op de hoogte van elkaars vorderingen en eventuele vragen of opmerkingen kunnen snel worden besproken.
“Er worden regelmatig evenementen georganiseerd, wat het heel leuk maakt om deel uit te maken van deze community.”
Ik vind het leuk en uitdagend om meerdere opdrachtgevers te hebben. Hierdoor heb je een diversiteit aan taken en blijf je continu uitgedaagd. Het houdt je scherp en zorgt voor afwisseling in je werkzaamheden. Een ander voordeel is dat je soms met andere virtuele assistenten samenwerkt aan bepaalde opdrachten. Dit geeft een gevoel van collegialiteit en ondersteuning, wat ik erg waardeer.
Bovendien biedt Moneypenny ook een gemeenschap van virtuele assistenten waarbij je elkaar kunt ontmoeten en ideeën kunt uitwisselen op het Intranet. Er worden regelmatig evenementen georganiseerd, wat het heel leuk maakt om deel uit te maken van deze community.
Ik denk dat het overeenkomt met wat ik zei over het bewaken van je planning en grenzen. Soms moet je echt even stilstaan en bedenken waarom je dit werk bent gaan doen en ervoor zorgen dat je je daaraan houdt:
“Je wilt niet weer geleefd worden door je agenda, maar juist zelf de regie hebben.”
Ik vind het heel prettig om eens in de zoveel tijd met mijn buddy in te checken. Ook met de accountmanagers heb ik goed contact. Als ik een vraag heb of als er iets speelt, zijn ze altijd bereikbaar en behulpzaam. Ze denken graag met me mee en staan open voor suggesties. Het is prettig dat ze zo ruimdenkend zijn en daadwerkelijk bereid zijn om te helpen, ook naar de opdrachtgever toe.
Ja, voor geen goud zou ik terug willen naar het leven op kantoor en het stramien van 9 tot 5. Ik ben zo gehecht geraakt aan mijn vrijheid. Wel overweeg ik om af en toe vanuit een co-working space te werken. Nu ik in Groningen woon, lijkt me dit een goede manier om sneller in contact te komen met anderen.
Neem alle informatie op deze site goed door. Ben je na het lezen daarvan nog steeds enthousiast? Dan ontvangen we graag je sollicitatie op een van onze VA-jobs.
Bekijk hier ook de mini vlog ‘Achter de schermen bij Moneypenny – De dag van VA Merel’.
Neem alle informatie op deze site goed door. Ben je na het lezen daarvan nog steeds enthousiast? Dan ontvangen we graag je sollicitatie op een van onze VA-jobs.