“Het contact met de andere VA’s via ons online platform is echt waardevol; we delen vragen en ondersteunen elkaar. Er is altijd wel iemand met wie je kan sparren of overleggen.”
Wij interviewden virtueel assistent Fleur. Fleur combineert graag haar werk als VA met haar vrijwilligerswerk bij de lokale kinderboerderij, ook vindt ze het heel fijn dat ze overdag tijd kan vrijmaken voor familie en vrienden die in de zorg werken. Geen dag is hetzelfde voor Fleur.
In dit interview lees je meer over Fleur haar opdrachtgevers en hoe ze een Moneypenny-VA is geworden.
Zeker, ik ben Fleur en ik woon in Lisse. Na mijn middelbare school koos ik voor de opleiding tot secretaresse aan Schroevers. Nadat ik deze succesvol had afgerond, vervolgde ik mijn pad met de opleiding tot directiesecretaresse en later met de hbo-opleiding Officemanagement.
Al tijdens mijn studie wist ik dat ik later graag virtueel assistent wilde worden. Er waren namelijk verschillende modules over het vak VA en deze heb ik met veel plezier gevolgd. Om eerst wat werkervaring op te doen, ben ik na mijn hbo-opleiding aan de slag gegaan bij een isolatiebedrijf als administratief medewerker, waar ik de directie ondersteunde. Deze periode bood volop kansen voor mijn persoonlijke ontwikkeling. Na deze baan besloot ik een jaar naar Zwitserland te gaan. Ik ben toen aan de slag gegaan bij een makelaarskantoor, waar ik de boekhouding deed en de financiële administratie verzorgde. De voertaal was hier Engels, maar ook de talen Frans en Duits kwamen regelmatig voorbij, waardoor mijn talenknobbel goed getraind werd.
Terug in Nederland brak de pandemie uit en ben ik gaan werk als administratief medewerker bij de GGD. Na mijn periode bij de GGD voelde ik me klaar om de volgende stap te zetten en virtueel assistent te worden.
De social media posts van Moneypenny trokken regelmatig mijn aandacht en wekten mijn nieuwsgierigheid. Tijdens mijn research naar verschillende bureaus voor virtueel assistenten, bleef ik steeds weer terugkomen bij Moneypenny. Na een grondige verkenning van de website en het bekijken van enkele video’s, was ik ervan overtuigd dat solliciteren bij Moneypenny de juiste stap voor mij was.
Eén van mijn opdrachtgevers is een bedrijfspsycholoog. Ik neem alle administratieve taken op me., zoals facturatie en een stukje boekhouding. Daarnaast onderhoud ik ook contact met de arbodiensten.
Verder werk ik samen met een andere Moneypenny-VA voor een parfumgroothandel. Ik neem het financiële en administratieve werk voor mijn rekening, terwijl zij zich bezighoudt met secretariële taken. Het is erg leuk om met elkaar samen te werken; we zien elkaar in meetings en helpen elkaar wanneer dat nodig is.
Mijn grootste opdrachtgever is een organisatie die zich inzet voor de preventie van schulden bij jongeren. Hier ondersteun ik hen met HR- en Officemanagement gerelateerde taken. Dit houdt in dat ik het management bijsta, wervingsactiviteiten uitvoer, nieuwe medewerkers begeleid en ik ben verantwoordelijk voor het bijhouden van de databases en SharePoint. Daarnaast neem ik andere taken op me die verband houden met officemanagement.
Tijdens mijn werk voor Moneypenny heb ik mijn planningsvaardigheden aanzienlijk verbeterd. De diversiteit aan werkzaamheden voor verschillende opdrachtgevers heeft mij een professional gemaakt in agendabeheer.
Ik ervaar de samenwerking op afstand als heel positief. Veel van mijn opdrachtgevers werken ook volledig op afstand, wat leidt tot efficiënt werken. Op een kantoor kunnen er gedurende de dag veel kleine klusjes bijkomen of wordt er veel overlegd. Nu ik op afstand werk, maak ik dagelijks een to-do lijst en kan ik me goed concentreren in mijn thuiskantoor zonder afleidingen.
Naast mijn werk ben ik vrijwilliger bij de lokale kinderboerderij. De frisse buitenlucht en het gezelschap van de dieren zijn voor mij een fijne afwisseling; even ontsnappen aan de digitale wereld.
Wat ik ook erg waardeer, is de vrijheid om mijn eigen werkdag vorm te geven. Met vrienden en familie die vaak onregelmatige diensten draaien in de zorg, was het voorheen lastig om elkaar te zien. Nu geniet ik ervan om tussen het werk door gezellig met hen te lunchen, iets wat eerder niet zo gemakkelijk te regelen was.
Het is super dat ik af en toe vanuit het buitenland kan werken. Ik ga nog steeds graag naar Zwitserland toe en als mijn vrienden besluiten een weekje te gaan skiën, kan ik gewoon mee zonder vrij te hoeven vragen. Ik kan in de ochtend werken en in de middag lekker de piste op.
Eigenlijk niet. Zeker in vergelijking met kantoorwerk, want nu heb ik veel meer variatie in mijn werkplek en ben ik veel flexibeler. Vooral in de zomer vind ik het heerlijk om vanaf het strand te werken of in een gezellig koffietentje.
De ondersteuning van Moneypenny is heel prettig. Het contact met de andere VA’s via ons online platform is echt waardevol; we delen vragen en ondersteunen elkaar. Er is altijd wel iemand met wie je kan sparren of overleggen. Dit was een van de redenen waarom ik ervoor koos om bij Moneypenny te gaan werken in plaats van zelfstandig te beginnen.
Communicatie is essentieel. Vooral bij een opdrachtgever die nog nooit met een VA heeft samengewerkt, dat vergt namelijk wat gewenning. Daarbij is het belangrijk om afspraken te maken over welke kanalen je gebruikt voor communicatie. Als dit bijvoorbeeld via verschillende apps, e-mails en Asana tegelijkertijd gaat, kun je snel misverstanden krijgen. Mijn tip is om dit via één communicatiemiddel te doen en daar heldere afspraken over te maken.
Neem alle informatie op deze site goed door. Ben je na het lezen daarvan nog steeds enthousiast? Dan ontvangen we graag je sollicitatie op een van onze VA-jobs.
Neem alle informatie op deze site goed door. Ben je na het lezen daarvan nog steeds enthousiast? Dan ontvangen we graag je sollicitatie op een van onze VA-jobs.